DORR

De eerste jaren van de basisschool zijn een belangrijke periode. In deze periode komen kinderen in aanraking met vaardigheden die ze hun verdere schoolloopbaan nodig hebben. Hier wordt de basis gelegd. Voor het dagelijks en systematisch observeren en registreren van het onderwijsaanbod en de opbrengsten daarvan gebruiken wij het registratiesysteem van DORR. DORR staat voor Dagelijks Observeren Registreren en Rapporteren. De doelen opgesteld door DORR verwerken in de klas binnen de thema’s.
Fases
Met DORR plannen wij het lesaanbod aan de hand van leerlijnen, in 3 perioden van 12 weken. DORR werkt in leerlijnen verdeeld in zes fases. De kinderen doorlopen deze fases in de kleuterperiode. Na een periode van 12 weken kijken we in welke fase het kind zit zodat we ons aanbod daarop kunnen aanpassen. Op deze manier sluiten we zoveel mogelijk aan bij de ontwikkeling van het kind.

Aanbod
De leerlijnen van DORR verwerken we op verschillende manieren in de klas. Deze komen terug in: de kleine kring, de grote kring, in de hoeken, bij de creatieve ontwikkeling en door te werken met ontwikkelingsmateriaal uit de kasten.
De hieronder vermelde methodes worden gehanteerd als bronnenboek en naslagwerk bij het ontwerpen van de activiteiten.
- Schatkist
- Wereld in getallen
- Met sprongen vooruit; rekenspellenboek
- Map fonemisch bewustzijn
- Schrijfatelier
- Bewegingsonderwijs in het speellokaal
- Moet je doen
- T.v. lessen Koekeloere
- Kanjertraining
- kleuteruniversiteit
- Creatieve geest van de juf